الجزء الأول
ماشي اول حاجة السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة احب اعرفكم بنفسي الاسم سيد ....... انا يا جماعة تقدرو تقولو اني فضولي شويتين تلاتة كدا و بسبب فضولي اللي كان هيوديني ورا اكتر من خمسين مرة الا ان فضولي مازال يكثر مرة ف مرة باختصار شديد علشان ماطولش عليكو ........ البدية ......... بصراحة الموقف دا كان صعب جدا بالنسبالي وكان الحادث في 2009 ,,,,,,,,,, كان عمي المفروض انو كان الفرح بتاعو كمان حوالي شهر المهم انو كان بيدور علي شقة ولاقي فعلا شقة جميلة جدا و بسعر رخيص جدا جدا جدا و مايناسبش اساسا الشقة المهم كانت الحتة هادية اللي فيها العمارة دي المهم عمي اتصل بابويا و قالو انو لاقا شقة مناسبة راح الحج يتفق مع صاحب العمارة هوا و عمي وانا كنت معاهم
بصراحة لما روحنا الراجل كان في منتهي الكرم قام بالواجب وزيادة شويتين فالمهم ,,,,,,,
ابويا بدا معاه في الحوار عن الشقة ,,,,,,,,,,
الراجل صاحب العمارة قال باعتذار شديد انا اسف جدا معنديش شقة فاضية اخر شقة عندي اتسكنت من حوالي اسبوع
عمي رد علي الراجل قالو لا انتا عندك دور بحالو فاضي لو حضرتك مش عايز تسكننا ف العمارة تقدر تقول كدا
الراجل قال لا يابني بلاش الدور دا
رد ابويا و قاللو ليه يا حج
رد الراجل قاللو يابني مش لازم تعرف انا الصراحة معنديش شقة ف البعمارة فاضية ليكو
وصدقوني انا بعمل كدا لمصلحتكو انا مش عايز يحصل لحد اي ضرر بسببي صدقوني هيا دي الحقيقة
رد ابويا وقاللو طب عرفن ممكن نقدر نحللك المشكلة او نساعدك باي حاجة
رد الراجل محدش هيعرف يعمل اي حاجة ارجوكم انا مش عايز اوجع ضميري بسبب حاجة ممكن تكون سبب في ضياع شاب زي اخوك
رد عمي باصرار شديد وقاللو انا لازم اعرف في ايه
قال الراجل خلاص ماشي طالاما انتو عايزين ومصرين انكو تسمعو
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, كاتن من حوالي سنتين كان معانا راجل غريب اوي اسمو صبحي الراجل دا مكانش تمام ولا كان ماشي كويس يابني
يعني كان مخاوي و بتاع اعمال وحاجات من دي حاولنا ان احنا نطردو بس كنا كل ما نطردو كانت العمارة يحصل فيها مشاكل و حاجات مش مظبوطة لدرجة ان واحد من سكان العمارة مات من السكتة القلبية من الفزع يابني
قلنا ان احنا نرجع صبحي تاني العمارة علشان الامور تهدا شوية و ترجع زي ماكانت
المهم يابني رجعنا صبحي تاني العمارة بس الكارثة انو مات بعديها باسبوعين و مش عرفين نعمل ايه هل نخرج جثتو برا العمارة ولا نقفل الشقة و اللي فيها ودا علشان سكان العمارة.......
المهم طبعا خدنا الموضوع بتريقة وسخرية انا نفسي ماكنتش قادر اتمالك نفسي من الضحك ولا ابويا ولا عمي
المهم بعد الحاح طويا علي الراجل وافق اخيرا علي تسليم الشقة
بثمن رخييييييييييييييييص اويييييييييييي
المهم كان للراجل شوية شروط غريبة اوي و هيل
1-مهما عمي شاف في الدور دا اي حاجة مايحاولش انو يتتبعو
2-انو مايزعأش بصوت عالي في طرقة الدور
3-انو مهما يشوف مايصرخش او يقول انو شاف حاجة
وهيا دي كانت شروط صاحب العمارة
طبعا خدنا الراجل علي اد عقلو و عملنا نفسنا سمعنا الكلام
المهم خدنا المفتاح من الراجل و نزلنا الشقة بس و اول مافتحنا الشقة كانت غريبة اوي و ريحتها اغرب زي ما تكون ريحة مقابر او ترب
المهم الاغرب ان الشقة كانت متقفلة شبابيك و ببان وكل حاجة بس لاقينا 4 قطط سودا عبارة عن مش عار ام او ابي و 3 تانيين صغيرين المهم عمي عمال يهش ف ال3 قطط مش عايزين يخرجو و كانو باصين لينا بشكل غريب و غبي اوي المهم طلعنا وسيبنا باب الشقة مفتوح و طلعنا للراجل تاني اول ما دخلنا قالنا جملة خلت كل واحد
ينط من مكانه قال اوعو تكونو اذيتو ال 4 قطط عمي قالو انتا عرفت منين قالو دي بس البدية واحنا ف اولها امشي احسن لك رفض عمي و انا قلتلو طب ليه ماتكزنش انتا اللي حاطط الاطط قاللي يابني دول اساسا مش قطط قلتلو امال ايه قاللي صبحي قبل ما يموت بكام يوم محدش يجي جمب الاطط اللي في كل شقة ف الدور قلتلو ليه قاللي هيا هتمشي لو حديها المهم محدش يمشيها غصب عنها لان الاطط دي يابني اعمال صبحي السودا احنا بقينا نضرب كف علي كف ونقول الاطط دخلت ازاي و الشقة متقفلة دا حتي ابواب الاوض بالحمام مقفولة دول دخلو ازاي ........ المهم قلنا نيجي تاني يوم و نبدا بتنضيف الشقة ................... ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,, وبعد اذنكو انا هكمل باقية الموقف دا بكرا في نفس الميعاد شكرا
الجزء التاني