Test Footer 2


قصص حقيقية 2



الجزء الأول
ماشي اول حاجة السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة احب اعرفكم بنفسي الاسم سيد ....... انا يا جماعة تقدرو تقولو اني فضولي شويتين تلاتة كدا و بسبب فضولي اللي كان هيوديني ورا اكتر من خمسين مرة الا ان فضولي مازال يكثر مرة ف مرة باختصار شديد علشان ماطولش عليكو ........ البدية ......... بصراحة الموقف دا كان صعب جدا بالنسبالي وكان الحادث في 2009 ,,,,,,,,,, كان عمي المفروض انو كان الفرح بتاعو كمان حوالي شهر المهم انو كان بيدور علي شقة ولاقي فعلا شقة جميلة جدا و بسعر رخيص جدا جدا جدا و مايناسبش اساسا الشقة المهم كانت الحتة هادية اللي فيها العمارة دي المهم عمي اتصل بابويا و قالو انو لاقا شقة مناسبة راح الحج يتفق مع صاحب العمارة هوا و عمي وانا كنت معاهم
بصراحة لما روحنا الراجل كان في منتهي الكرم قام بالواجب وزيادة شويتين فالمهم ,,,,,,,
ابويا بدا معاه في الحوار عن الشقة ,,,,,,,,,,
الراجل صاحب العمارة قال باعتذار شديد انا اسف جدا معنديش شقة فاضية اخر شقة عندي اتسكنت من حوالي اسبوع
عمي رد علي الراجل قالو لا انتا عندك دور بحالو فاضي لو حضرتك مش عايز تسكننا ف العمارة تقدر تقول كدا
الراجل قال لا يابني بلاش الدور دا
رد ابويا و قاللو ليه يا حج 
رد الراجل قاللو يابني مش لازم تعرف انا الصراحة معنديش شقة ف البعمارة فاضية ليكو 
وصدقوني انا بعمل كدا لمصلحتكو انا مش عايز يحصل لحد اي ضرر بسببي صدقوني هيا دي الحقيقة
رد ابويا وقاللو طب عرفن ممكن نقدر نحللك المشكلة او نساعدك باي حاجة
رد الراجل محدش هيعرف يعمل اي حاجة ارجوكم انا مش عايز اوجع ضميري بسبب حاجة ممكن تكون سبب في ضياع شاب زي اخوك
رد عمي باصرار شديد وقاللو انا لازم اعرف في ايه
قال الراجل خلاص ماشي طالاما انتو عايزين ومصرين انكو تسمعو
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, كاتن من حوالي سنتين كان معانا راجل غريب اوي اسمو صبحي الراجل دا مكانش تمام ولا كان ماشي كويس يابني
يعني كان مخاوي و بتاع اعمال وحاجات من دي حاولنا ان احنا نطردو بس كنا كل ما نطردو كانت العمارة يحصل فيها مشاكل و حاجات مش مظبوطة لدرجة ان واحد من سكان العمارة مات من السكتة القلبية من الفزع يابني
قلنا ان احنا نرجع صبحي تاني العمارة علشان الامور تهدا شوية و ترجع زي ماكانت
المهم يابني رجعنا صبحي تاني العمارة بس الكارثة انو مات بعديها باسبوعين و مش عرفين نعمل ايه هل نخرج جثتو برا العمارة ولا نقفل الشقة و اللي فيها ودا علشان سكان العمارة.......
المهم طبعا خدنا الموضوع بتريقة وسخرية انا نفسي ماكنتش قادر اتمالك نفسي من الضحك ولا ابويا ولا عمي
المهم بعد الحاح طويا علي الراجل وافق اخيرا علي تسليم الشقة
بثمن رخييييييييييييييييص اويييييييييييي
المهم كان للراجل شوية شروط غريبة اوي و هيل 
1-مهما عمي شاف في الدور دا اي حاجة مايحاولش انو يتتبعو
2-انو مايزعأش بصوت عالي في طرقة الدور
3-انو مهما يشوف مايصرخش او يقول انو شاف حاجة 

وهيا دي كانت شروط صاحب العمارة
طبعا خدنا الراجل علي اد عقلو و عملنا نفسنا سمعنا الكلام
المهم خدنا المفتاح من الراجل و نزلنا الشقة بس و اول مافتحنا الشقة كانت غريبة اوي و ريحتها اغرب زي ما تكون ريحة مقابر او ترب
المهم الاغرب ان الشقة كانت متقفلة شبابيك و ببان وكل حاجة بس لاقينا 4 قطط سودا عبارة عن مش عار ام او ابي و 3 تانيين صغيرين المهم عمي عمال يهش ف ال3 قطط مش عايزين يخرجو و كانو باصين لينا بشكل غريب و غبي اوي المهم طلعنا وسيبنا باب الشقة مفتوح و طلعنا للراجل تاني اول ما دخلنا قالنا جملة خلت كل واحد 
ينط من مكانه قال اوعو تكونو اذيتو ال 4 قطط عمي قالو انتا عرفت منين قالو دي بس البدية واحنا ف اولها امشي احسن لك رفض عمي و انا قلتلو طب ليه ماتكزنش انتا اللي حاطط الاطط قاللي يابني دول اساسا مش قطط قلتلو امال ايه قاللي صبحي قبل ما يموت بكام يوم محدش يجي جمب الاطط اللي في كل شقة ف الدور قلتلو ليه قاللي هيا هتمشي لو حديها المهم محدش يمشيها غصب عنها لان الاطط دي يابني اعمال صبحي السودا احنا بقينا نضرب كف علي كف ونقول الاطط دخلت ازاي و الشقة متقفلة دا حتي ابواب الاوض بالحمام مقفولة دول دخلو ازاي ........ المهم قلنا نيجي تاني يوم و نبدا بتنضيف الشقة ................... ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, وبعد اذنكو انا هكمل باقية الموقف دا بكرا في نفس الميعاد شكرا
الجزء التاني
وصلنا في المرة السابقة الي ان الرجل صاحب العمارة قد حذر عمي من السكن بالعمارة وعمي لم يستمع للكلام و راينا ال4 قطط داخل الشقة رغم انها مغلقة تماما بالاضافة الي انه لا يوجد حتي مكان لتسريب الهواء لذلك شعرنا بضيق تنفس ثم رجعنا للراجل تاني و قالنا شوفتو الاربع قطط طبعا كلنا صوعقنا هو عرف منين ان القطط ف الشقة و طبعا فاكرين الشروط اللي قالها الراجل
المهم تركنا الراجل اليوم دا و احنا متاكدين انه راجل مجنون كليا تماما
المهم جينا تاني يوم بدري يعني كان علي العصر تقريبا كدا
لاننا اتفقنا مع صاحب الموبيليا انه هيجي اليوم اللي بعدو علشان العفش بتاع الشقة
المهم احنا قلنا بما انه جاي بكرا يبقا احنا ندهن الشقة و نسيبها لبكرا لليوم اللي هيجي فيه الراجل بتاع الموبيليا المهم بيضنا الشقة
وتالت يوم جينا علشان نستلم الموبيليا من الراجل المهم استلمناها 
و كل حاجة زي الفل لحد الوقت دا جينا بقا ننقل الحاجة للشقة بس كانت في حاجة غريبة جدا جدا جدا جدا دهان الشقة لسا نشفش و كأننا لسا داهنين الشقة حالا لنل والحج بقينا نضرب كف علي كف ازاي طب و العفش هنسيبو فين المهم مابقناش عارفين نعمل ايه
جاتلي فكرة بس علشان كنت عايز اتاكد ان الراجل صاحب العمارة دا مجنون ولا بيتكلم بجد المهم شاورت عمي و ابويا و قلت لهم احنا ممكن ناجر شقة تانية نحط فيها العفش بدل من ان احنا نسيبو و ممكن يتسرق و لو دخلناه الشقة هيتبهدل و يبوظ الصراحة هما الاتنين وافقو علي الفكرة و استغليت الموقف دةو قلت للحج انا طالع اجيب ممن صاحب العمارة مفتاح و اكلمو مكانش في اي مانع
طلعت للراجل و قلتلو احنا اسفين جدا لكن احنا محتاجيمن شقة لمدة ليلة نحط فيها الحاجة احسن تتسرق الراجل كان يوصف بالكرم ولكنه بردو كان حاسس ان في حاجة غلط 
المهم اداني سلسلة مفاتيح الدور كلو رحت قلت له هوا فين مفتاح شقة صبحي 
قالي ليه
قلتلو علشان نتجنب دخولها
شاورلي علي مفتاح من المفاتيح 
حفظت شكل المفتاح
نزلت لعمي و لابويا قلتلهم انا جبت مفتاح
بس المفتاح بتاع شقة صبحي
هوا انا اللي اختارتو
انا مش عارف انا عملت كدا ازاي
بس انا لاقيت نفسي عندي فضول رهيب جدا اني ادخل الشقة
و كنت متصور اني هلاقي بقا حاجات مخيفة
و شياطين و جن و دم
لكن الحقيقة دخلنا فعلا الشقة بحذر شديد الا اننا مالاقناش حاجة غير
بردو 4 قطط
و نفس الحكاية الشبابيك متافلة و الابواب و الشقة مكتومة ووحشة اوي
دخلنا الحاجة في الصالون ادام الباب و قفلنا الشقة و اتفقنا ان احنا ميجي تاني يوم علشان نفرش العفش بدري
لكن المشكلة ان كلا من عمي و ابويا كل واحد جاتلو ظروف خلتهم ماينفعش انهم يتقابلو بدري و بالتالي اخرنا الميعاد الي الساعة 9 بليل اتقابلنا الساعة 9 و لحد ماوصلنا للعمارة كانت الساعة 11 و نص
او 12 الا شوية
المهم انا قلت الراجل مجنون و مافيش حاجة بامارة ماحنا دخلنا و حطينا العفش و طلعنا
المهم ابويا فتح شقة عميلاقاها تمام و الدهن نشف
بس دخلنا الكارثة او الشقة التانية 
لاقينا العفش مترب و عليه كميات تراب رهيبة جدا
المهم ابويا قال لعمي الموضوع كدا زاد اوي عمي قال لابويا ماتخافش الشقة مغلقة من مدة طويلة
المهم نضفنا العفش و حطينا العفش في شقة عمي و اصبحت الشقة جاهزة تماما 
ابويا قاللي خد اقفل الشقة التانية اللي هيا شقة صبحي و هوا مايعرفش
استغليت بقا الفرصة دي و قلت اتفحص الشقة جزء جزء وهيا دي المصيبة ,,,,,,,,,, اول مادخلت لوحدي طبعا الشقة ضلمةجدا جدا جدا و كنا جايبين معانا كشاف يعني للضرورة
دخلت وانا معايا الكشاف لوحدي ف الشقة اول حاجة لقيت ضوء خفيف جدا من الحمام توجهت بحذر شديد و بفضول كبير جدا
و اذا اشعر بشخص بيعدي خلفي
انا قلت ممكن دي تكون تهيأات
و بعديها بردو نفس الاحساس و لكن امامي
و فجأة حسيت ان حد ضربني علي ضهري جامد وانا بتلفت يمين وشمال امامي و خلفي من كتر توتري الكشاف وقع مني ف الارض من كتر توتري مش قادر اوطي علشان اجيبو من الارض
و فجأة وجدت نور الكشاف مسلط علي شخص يقف امام ضوء الكشاف و لكني مش قادر ابص عليه لان الكشاف موضح نصفه التحتي فقط لان الكشاف علي الارض
الصراحة وقعت علي الارض تعبت و اجهدت و خفت 
و لاقيت ابويا و عمي و الغريبة ان كان معاهم صاحب العمارة بيشلوني من الارض و خرجوني برا الشقة و قفلو الباب وانا واقف مش قادر انطق بكلمة ولم اتحدث بعدها لمدة اسبوع فأكثر كانت الصدمة كبيرة جدا و لكن عمي رافض تماما انه يسيب الشقة بتاعتو ووافق علي الشروط بس الغريبة ان عمي سكن ف الشقة لمدة شهر واحد وهو شاب في اواخر العشرينات الا اننا تفاجأنا ان شعره اصبح لونه ابيض تماما و قرر ترك الشقة ولم يرد ابدا التحدث في الموضوع من لحظتها ............................ اشكركم علي استماعكم و اعتذر مرة اخري عن تأخيري اخوكم سيد مازال لدي ايضا بعض المواقف و سوف احكيها لكم شكرا

لا تنسى دعمنا بلايك إن أفادك الموضوع و شكرا